Jak znaleźć dobrego pracownika? 5 prostych wskazówek
Jak znaleźć dobrego pracownika? Jeśli jesteś pracodawcą i przychodzi do Ciebie kilku kandydatów, a ten wydawać się może idealny, ostatecznie zawodzi, zastanów się w jaki sposób podchodzisz do rekrutowania pracowników. Poznaj kilka prostych wskazówek, które ułatwią Tobie znalezienie odpowiedniego pracownika na stanowisko w Twojej firmie.
1. Jak znaleźć dobrego pracownika? Wybieraj nie życiorys, a osobę
Na etapie przeglądania CV nie należy żądać, aby tekst pokrywał się z idealną próbką, znajdować wady i monitorować poprawność sformułowań. Czytaj „między wierszami” – oceń doświadczenie i umiejętności kandydata.
Nie każdy potrafi się poprawnie zaprezentować, ale jeśli specjalista przepracował dziesięć lat w firmie o podobnym profilu, świadczy to na jego korzyść znacznie więcej niż pięknie opisane osiągnięcia.
2. Nie oceniaj powierzchownie
Unikaj frazesów wywiadów: nie używaj tylko kilku najprostszych technik. Doświadczeni poszukujący pracy od dawna poznali zasady tej gry: grzecznie reagują na stresującą sytuację, entuzjastycznie opowiadają o poprzedniej firmie i demonstrują szczegółową znajomość specyfiki nowego pracodawcy. Jednak w rzeczywistości czasami okazuje się, że taka osoba nie ma wiedzy i praktyki, w realnej sytuacji konfliktowej zaczyna panikować i popełniać błędy, nie budzi zaufania klientów. Wtedy rekruter przypomina sobie wyeliminowanego przez siebie kandydata, który w odpowiedzi na wywiad stresowy skrzyżował ręce na piersi i zapytał: „Na co sobie pozwalasz?”.
3. Unikaj ageizmu i testów na stresoodporność
Poszukujący pracy w średnim i starszym wieku często rezygnują z poszukiwania pracy, rozpaczają i godzą się na stanowiska poniżej ich kwalifikacji. Powodem jest to, że nie wszyscy rekruterzy są w stanie docenić takich pracowników, a to duży błąd.
Jednocześnie wyróżniają się pozytywnie od swoich młodych kolegów wieloma pozytywnymi cechami, a zwłaszcza wysokim stopniem odpowiedzialności. W trudnej sytuacji są gotowi do pracy całymi dniami, z całym sercem wstawiającym się za wspólną sprawą. Dosłownie wyciągną zespół z bagna zębami, chociaż jest mało prawdopodobne, że zdadzą test orientacji w zespole i wyjaśnią, czym jest budowanie zespołu. Nie tylko pracują, aby samemu osiągnąć wynik, ale także służą jako przykład dla młodych pracowników, stawiając poprzeczkę wystarczająco wysoko.
Ci profesjonaliści traktują siebie poważnie i prawdopodobnie nie zdadzą testu na stres — raczej opuszczą rozmowę kwalifikacyjną. Nie potrzebują takiego testu — po prostu nie popadają w stresujące sytuacje. Jak ta małomówna, pozbawiona uśmiechu osoba będzie pracować z klientami? Łatwo. Wzbudza pewność siebie swoim poważnym wyglądem, solidnością, stabilnością.
Jeśli klientami firmy są osoby z podobnej grupy wiekowej, to nie potrzebują „młodego, energicznego, odpornego na stres menedżera z pozytywnym nastawieniem do życia”. Wolą komunikować się z lakoniczną, dokładną osobą.
4. Jak znaleźć dobrego pracownika? Postaraj się mu spodobać
Z reguły dobry kandydat z solidnym doświadczeniem woli od razu porozmawiać w sprawie, dlatego przed spotkaniem dokładnie przestudiuj jego CV i zrób notatki — co dokładnie chciałbyś wyjaśnić. Możesz poprosić go o opowiedzenie o metodach, którymi się posługuje, podać przykład trudnej sytuacji, z której wyszedł itp. Nie przeciągaj jednak tej części wywiadu – nie powinieneś zmuszać takiego wnioskodawcy do analizy spraw długo.
5. Przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej
Musisz zrozumieć: ty też będziesz oceniany. Dobry kandydat ma możliwość wyboru, a ty musisz postarać się, aby wybrał cię. Na przykład specjaliści HR nieustannie mówią kandydatom, że nie powinni się spóźniać, ale jednocześnie sami pozwalają sobie na lekceważenie cudzego czasu. Jeśli ciągle spóźniasz się lub przerywasz rozmowę bądź przygotowany na to, że dobry specjalista do Ciebie nie wróci.
Nie powinieneś okazywać postawy: „Jest was wielu, ale ja jestem sam!” Odwrotnie warto okazywać zainteresowanie osobą, zwracać uwagę na jej słowa, świadomość jego życiorysu i listu motywacyjnego.