Jak firmy poszukują pracowników? Ile jesteś wart dla pracodawcy?

Jak firmy poszukują pracowników? Specjaliści HR opracowują programy lojalnościowe, wprowadzają nowe systemy motywacji pracowników, starają się poprawić klimat psychologiczny, a kierownictwo firm stale podnosi wynagrodzenia dla pracowników. W międzyczasie… Tymczasem niedobór na rynku personalnym wciąż się pogłębia, co wymaga od menedżerów HR coraz większej pomysłowości w pozyskiwaniu specjalistów.

Jak firmy poszukują pracowników? Kto jest najlepszym kandydatem?

Rynek pracy potrzebuje wszystkich – od kierowców po menedżerów najwyższego szczebla. Niemniej jednak nie wszyscy są zatrudniani. Firmy nie chcą zatrudniać niekompetentnych kandydatów i wolą pozostawić wakat, dopóki nie znajdą osoby z wymaganym poziomem wiedzy i kwalifikacji. Jednak sama wiedza i kwalifikacje też nie wystarczą. Firmy w większym stopniu poszukują liderów, a nie menedżerów.

Pogłębiające się braki kadrowe zmusiły firmy do ponownego rozważenia puli narzędzi wyszukiwania. Teraz zaczęli wykorzystywać nie tylko agencje rekrutacyjne, ale także wszelkie możliwe kanały pozyskiwania specjalistów – od rekomendacji samych pracowników, ogłoszeń wewnętrznych i prasowych, Internetu, po udział w profesjonalnych konferencjach i wysokospecjalistycznych targach pracy.

Benefity dla pracowników

Warto również zauważyć, że prawie wszyscy więksi pracodawcy zaczęli zwracać większą uwagę na pakiety wynagrodzeń. Ze swojej strony, wydaje się, że już rozłożyli wszystkie atuty. Nawet nie dla kierownictwa wyższego i średniego szczebla, ale dla wszystkich pracowników firmy, w ostatnim czasie starają się zaoferować maksymalny pakiet socjalny: od ubezpieczenia medycznego, płatnych wizyt w klubach sportowych i banalnej komunikacji mobilnej po otwieranie kont w niepaństwowych funduszach emerytalnych. Co więcej, w kategoriach pieniężnych koszt pakietu socjalnego może być średnio porównywalny do miesięcznej pensji, mówią specjaliści HR.

Premie dla pracowników

Wiele struktur wprowadza wysokie premie i długoterminowe programy motywacyjne, w związku z czym pensje pracujących dla czołowych graczy rynkowych zaczęły już doganiać europejskie. Średnio, jeśli weźmiemy pod uwagę liderów branży, wynagrodzenia pracowników wszystkich szczebli w ciągu ostatnich dwóch lat systematycznie rosły o 20-25% rocznie, a dla niektórych specjalistów dynamika sięga 40-50% rocznie. Oczywiście większość pracodawców rozumie, że w krótkim czasie człowiek nie jest w stanie zdobyć takiej ilości nowej wiedzy, żeby to tyle kosztowało. Jednak realia rynku sprawiają, że jeszcze wyraźniej można zdać sobie sprawę, że utrata tego specjalisty będzie kosztować organizację znacznie więcej i pociągnie za sobą wielokrotne podwyżki wynagrodzeń.

Jak firmy poszukują pracowników i jak chcą ich zatrzymać na dłużej

Generalnie walka o wysokie zarobki (przy bardzo spokojnym nastawieniu do innych świadczeń) stała się cechą charakterystyczną rynku pracy. Według specjalistów HR średnia „długość życia” pracownika w firmie to 2 lata. W przypadku niektórych kategorii, np. młodych specjalistów, nawet mniej. A dla nich najważniejsza jest kwestia pieniędzy. I dopiero po tym, jak dana osoba osiągnie określony poziom nagrody materialnej za swoją pracę, w grę wchodzą inne czynniki motywacyjne.

Oprócz podwyższania wynagrodzeń i zwiększania stanowisk w ramach pakietów wynagrodzeń firmy zadbały o niematerialne programy motywacyjne. W końcu, jak pokazują badania zachodnie, konkretnego pracownika w firmie to motywują ubezpieczenie i samochód służbowy.

Dlatego teraz działy HR firm starają się stworzyć jaśniejszy i bardziej przejrzysty system oceny personelu. Dokładniej planują ich szkolenia i rozwój oraz budują komunikację między wszystkimi szczeblami zarządzania. Coraz więcej uwagi poświęca się komunikacji „pracownik-firma” (i dokładnie w tej kolejności), prowadząc badania na temat zaangażowania i satysfakcji pracowników. Dzięki takim ankietom identyfikowane są obszary problemowe firmy. Stale monitorują poziom satysfakcji pracowników. A jeśli jest poniżej wyznaczonego przez standard, opracowują specjalne programy i oferują rozwiązania, które zmienią sytuację.

Ponadto, jak zauważają eksperci branżowi, w ostatnich latach coraz większą uwagę zwraca się na szkolenie personelu, podnosząc jego kwalifikacje. A teraz znowu dotyczy to nie tylko kadry zarządzającej. Głównym osiągnięciem specjalistów HR jest to, że w końcu przestali pisać „personel firmy” w mailingach korporacyjnych, zastępując anonimowy „personel” „pracownikami”. Oznacza to, że już zaczynają rozumieć, że do każdej osoby muszą szukać indywidualnego podejścia. Co w ogóle jest kluczem do sukcesu.

Zobacz również: Jak rozmawiać z rekruterem i pracodawcą?

Motywowanie pracowników