Jak zarządzać inteligentnymi pracownikami? Porady dla szefa

Jak zarządzać inteligentnymi pracownikami? To dopiero wyzwanie, w końcu szefowie najczęściej narzekają na swoich podwładnych. Mówią, niekompetentni, bez inicjatywy, ospali, złodziejscy, chciwi itp. Ale przecież nie zawsze tak jest – stereotypy są po to, aby je łamać.

Pracownik to wartość firmy

Niedawno w telewizji pojawiła się historia o młodym sprzedawcy w sklepie spożywczym, który zapobiegł napadowi z bronią w ręku. Facet zobaczył sylwetkę pistoletu w kieszeni jednego z gości i podniósł alarm. Najeźdźca w panice wybiegł na ulicę i wpadł w ręce policji. Imponujące, prawda?

Ilu sprzedawców na całym świecie jest do tego zdolnych? Ilu z nich zobaczy broń i zacznie działać, zamiast potulnie otwierać kasę przed przestępcą? Inteligentni, odważni i utalentowani ludzie przynoszą realną wartość i zysk firmom, gdziekolwiek pracują. Ich liderzy muszą tylko nauczyć się, jak prawidłowo korzystać z takich pracowników.

Jak zarządzać inteligentnymi pracownikami? Poradnik dla szefa

Eksperci JobNotice.pl postanowili sporządzić miniinstrukcję dla szefów. Ma trzy punkty pod ogólnym nagłówkiem „Trzeba” i jeden punkt „Nie trzeba”.

Więc:

  • Trzeba – przedstawić im problem, przeszkodę, wyzwanie. Większość zwykłych pracowników chce pracować jak najmniej i jak najłatwiej. Lepiej, żeby w ogóle o niczym nie myśleli. Utalentowani ludzie zbudowani inaczej, główną przyjemnością dla nich jest rozwiązanie problemu. Im trudniej, tym lepiej. Czerpią przyjemność z procesu myślowego, lubią sprawić, by cały mechanizm działał sprawniej w wyniku ich pracy.
  • Trzeba — usunąć wszelkie przeszkody biurokratyczne. Nie ma nic gorszego dla utalentowanej i aktywnej osoby niż wypełnianie wszelkiego rodzaju głupich raportów, formularzy, kwestionariuszy, szablonów i tabel. Ta czysto mechaniczna praca z pewnością może zostać wykonana przez kogoś innego w firmie. Zadaj sobie pytanie: Czy potrzebujesz najlepszych ludzi w firmie do pracy z najlepszymi klientami i rozwiązywania strategicznych problemów lub wypełniania instrukcji i formularzy?
  • Trzeba — szukać mądrych ludzi. Zanim będzie można uzyskać zysk z pracy geniusza, trzeba go jeszcze znaleźć. Oznacza to, że mechaniczne obsadzenie wakatów przez osoby z odpowiednim CV nie zawsze jest skuteczne. Potraktuj każdego kandydata jako osobę zdolną do podejmowania samodzielnych decyzji w danej sytuacji i wniesienia własnego, unikalnego wkładu w biznes firmy. Zawsze łatwiej jest nauczyć kogoś wykonywania jakiejś pracy niż stać się mądrzejszym.
  • Nie trzeba — być głupim szefem. Ostatnio głupota wśród kadry kierowniczej stała się rodzajem choroby zakaźnej. Staraj się nie zachorować! W końcu nie będziesz w stanie kontrolować sprytnego, jeśli sam zostaniesz głupcem. Po prostu nie będą cię tolerować.

Zobacz również: Zarządzanie zasobami ludzkimi