Jakie karty podarunkowe dla pracowników wybrać?

Docenianie pracowników jest ważne – firmy, które podeszły do tego strategicznie, notują wzrost zaangażowania nawet o 129% [1]. To wyjaśnia, dlaczego organizacje tak intensywnie poszukują sposobów, które pozwoliłyby im skutecznie wyrazić wdzięczność. Jednym z popularnych narzędzi są karty podarunkowe dla pracowników. To atrakcyjny benefit dla wszystkich. Jakie karty wybrać? W jakiej sytuacji można je podarować? I jak rozliczać karty podarunkowe? Sprawdźmy!

Czy pracodawca może dawać pracownikom karty podarunkowe?

Zdecydowanie tak! Pracodawca ma pełne prawo do wręczania pracownikom kart podarunkowych jako formy benefitu lub nagrody. Jest to zgodne z polskim prawem pracy, które nie zabrania takich świadczeń. To dobra wiadomość!

Podobnie jak inne świadczenia pozapłacowe, tak i karty podarunkowe podlegają pewnym regulacjom prawnym i podatkowym. Ich przyznawanie powinno odbywać się w sposób transparentny, zgodny z wewnętrznymi regulaminami firmy oraz, oczywiście, obowiązującym prawem.

W jakich sytuacjach pracodawca może dawać pracownikom karty przedpłacone?

Karta podarunkowa dla pracowników może być wręczana właściwie zawsze, kiedy pracodawca uzna to za stosowne. Do najczęstszych okazji należą:

  • święta lub specjalne okoliczności, np. Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Pracownika,
  • przekroczenie celów sprzedażowych, zakończenie ważnego projektu,
  • jubileusze pracownicze,
  • podziękowania za szczególny wkład w rozwój organizacji,
  • wydarzenia firmowe, takie jak pikniki, imprezy integracyjne.

Karty bywają też elementem długoterminowych programów motywacyjnych.

A może jednak prezent?

Niektórzy mają opory przed wręczeniem karty upominkowej, ponieważ uważają, że taki prezent jest mało spersonalizowany. Tymczasem badanie GI Group Holding [2] wykazało, że tylko 4% ankietowanych pracowników mając wybór, wybrałoby prezent – 47% wolałoby, aby firma obdarowała ich kartą podarunkową.

Z kolei V edycja badania analityki HR pokazuje, że bony i karty podarunkowe są w TOP 5 najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych na rynku. 

Dlatego, jeśli zastanawiasz się, co wybrać – prezent czy kartę podarunkową – szala przechyla się zdecydowanie na korzyść tej drugiej.

Jakie karty dla pracowników wybrać?

Mimo że zadanie wydaje się proste, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim karta podarunkowa dla pracowników powinna być akceptowana w jak największej liczbie punktów handlowych. Dzięki temu zyskasz pewność, że niezależnie od miejsca zamieszkania, pracownicy będą mieli okazję ją wykorzystać.

Być może ważną funkcją okaże się personalizacja, czyli możliwość umieszczenia na niej logo firmy – zwłaszcza jeśli planujesz cyklicznie doładowywać taką kartę. Ponadto należy zdecydować, czy chcesz zaoferować ją w formie fizycznej, czy wirtualnej.  

Kwestie, na które warto zwrócić uwagę to także okres ważności oraz saldo. Upewnij się także, że dostawca jest sprawdzony i godny zaufania. Firmy oferujące rozwiązania tego typu, takie jak Edenred, będą w stanie szybko rozwiązać ewentualne problemy technicznie oraz wesprzeć onboarding nowego świadczenia. 

Jak się rozlicza karty podarunkowe dla pracowników?

Sposób rozliczenia kart nie jest skomplikowany, jeśli pamiętasz o tym, że zależy głównie od źródła finansowania kart oraz ich wartości. Oto najważniejsze kwestie, które należy uwzględnić:

Finansowanie z ZFŚS (Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych):

  • karty podarunkowe finansowane z ZFŚS są zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 1000 zł rocznie na pracownika (podstawa prawna: art. 21 ust. 1 pkt. 67  Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.). Przekroczenie tego limitu skutkuje opodatkowaniem nadwyżki;
  • karty nie podlegają składkom ZUS (podstawa prawna: §2 ust 1 pkt 19 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r.).

Ważne: przy przyznawaniu świadczeń z ZFŚS pracodawca musi pamiętać o kryterium socjalnym.

Finansowanie ze środków obrotowych firmy:

  • karty podarunkowe stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu PIT,
  • podlegają również składkom ZUS,
  • pracodawca może zaliczyć wydatek na karty do kosztów uzyskania przychodu.

Pamiętaj, że konieczne jest prowadzenie dokładnej ewidencji przyznanych kart podarunkowych. Ponadto ich wartość powinna być uwzględniona w rocznych informacjach PIT-11 dla pracowników.

Zakup kart podarunkowych przez pracodawcę nie generuje prawa do odliczenia VAT.

Karta podarunkowa dla pracowników – czy warto?

Zdecydowanie tak! Karty podarunkowe to skuteczne narzędzie motywacyjne i forma doceniania zespołu. Prawidłowo wdrożone i rozliczone, przyniosą tylko satysfakcję – ucieszą pracowników i spełnią założone cele biznesowe, a przy okazji wzmocnią firmowy employer branding.

Źródła:

  1. https://www.hays.pl/documents/63327/2211098/Hays+18+Book+LR+Singles.pdf/1967f855-1557-66ca-a50f-4510d47b8c76?t=1574331963316, dostęp z dn. 06.10.2024
  1. https://policzhr.pl/, dostęp z dn. 06.10.2024